Monday, October 1, 2007

Things will be great when you're downtown..

Denna helg var det Homecoming på North Park University, vilket innebär att många gamla studenter, så kallade alumni, kommer tillbaka och pratar och umgås med de nuvarande studenterna. Det är en himla massa aktiviteter och festligheter på gång, bland andra: kvartersfest, hemmamatcher för samtliga idrottslag och Homecoming Boat Dance. Inlägg om det sista kommer senare.

Lördagen spenderades downtown. Jag och Steve åkte ner, fast väl på plats mötte vi upp med halva fotbollslaget. Kameran är alltid i beredskap och här publicerar jag lite bilder och kommentarer från vår shoppingrunda.

Eftersom det var fest kvällen innan vaknade vi (jag, Steve och, på bilden, Pete the Russian) upp runt tolv (the crack of noon) för att få i oss lite bakfyllemat i cafeterian. Efter att ha stånkat oss upp för de 20 massiva trappstegen, som vad som denna morgon kändes som trappan till sjunde himle, upptäckte vi till vår förfäran att dörren till cafeterian var stängd och låst. Till vår lättnad var vår andra upptäckt att det satt en skylt på dörren som inbjöd oss till att äta lunch på kvartersfesten som hölls på en missriktad utsparks avstånd från cafeterian. Där var fullt av folk, gratis tröjutdelning, musik, tävlingar och, det viktigaste av allt, hamburgare i massor. Riktigt trevligt.

Efter att ha stillat vår lejonhunger och släckt vår elefanttörst bar det av till tågstationen vid Kedzie Avenue. Målet: inhandla ett par nya Chuck Taylors. Första stopp: posterbutiken Beyond the Wall på Belmont. En helt underbar butik som har varenda poster du kan tänkas vilja ha, samt en hel del du inte visste att du ville ha. Jag köpte en Pink Floyd-affisch i tyg (av bekvämligthetsskäl vid flygresor) och en liten bild på John Cleese karaktär i "The Ministry of Silly Walks" -sketchen av Monty Python, så nu börjar mitt dorm se riktigt hemtrevligt ut. Bilden ovan: jag poserar framför The Hancock Building. Man känner sig fruktansvärt liten när man promenerar omkring mellan hundratals meter höga skyskrapor.

Vi mötte upp med en himla massa människor från laget på Michigan Avenue, Chicagos huvudsakliga shoppinggata. Här finns allt, men tyvärr är inte priserna lika generösa. Sverige är representerat av en skitstor H&M-butik. Dock ligger min favortibutikl så här långt på en tvärgata från Michigan Avenue; Urban Outfitters. Det är en butik med ungt mode och man skulle kunna likna den vid Sportif Unlimited på steroider; samma typ av kläder men minst fyra gånger större sortiment. Här köpte jag ett par bruna, låga Converse för 50 dollar, ungefär 335 riksdaler. Dollarn får för min del gärna fortsätta sjunka...

En riktig turistbild. Vy från tågstationen, som nämnt förut går större delen av Chicagos järnvägsnät högt över marken. Vet inte vad gatan under mig heter och långt bort i fjärran skymtar Lake Michigan.
Mitt huvudsakliga transportmedel. Steve kunde dock inte låta bli att sticka sin blöta näsa i bilden. Den bruna linjen tog oss hem och väl hemma införskaffade vi förnödenheter inför nattens bravader....mer om dem i nästa inlägg.


Närbild på Hancock Building.

Dagens observation: Om någon säger "Bye, I call you" eller "Let's have lunch tomorrow" i USA så räkna inte med att han/hon ringer dig eller har dig som bordsällskap dagen efter. Dessa avskedsfraser är tomma som ekorrhjärnor och betyder absolut ingenting.

1 comment:

Unknown said...

Tjena Gustav!

Roligt som vanligt att läsa om vad du pysslar med och gött att du också upptäckt herr Urban! Fina bilder blir det med minsann, värmer en datasalsfrusen kusin i Sverige...

PoK

/Jon