Wednesday, October 10, 2007

Kulturkrock och nakenchock

Observerat:

En av sakerna jag saknar mest från att spela fotboll i Sverige är omklädningsrumskulturen, att sitta i en timme eller två efter träning och match och bara snacka skit. Den kulturen existerar inte över huvud taget inte här. Vi har i och för sig ett omklädningsrum, men det är nästan bara vi svenskar som använder det. En stor del av problemet, för i mina ögon är det ett problem, är lite tabu över det här med nakenhet, exempelvis; i det sällsynta fall då vi duschar efter bortamatcher så har många kalsonger på sig. De flesta väntar med att duscha tills de kommer hem.

Vi har en pastor som jobbar med idrottslagen här på skolan. Vid lunch en gång satt vi bredvid varandra och han berättade att han hade jobbat två år i Sverige, i Göteborgstrakten. Vi kom in på det här med omklädningsrumskultur och han berättade en anekdot om en rejäl kulturkrock när han skulle bada bastu och isvak för första gången. Även fast det bara var män närvarande hade han hade blivit helt chockad när alla svenskar slängde av sig alla kläder och satte sig i bastun. Han tyckte att vi svenskar är väldigt frigjorda när det kommer till nakenhet, men jag försökte övertyga honom att det istället var amerikaner som var överdrivet stela.

Hur denna kulturella skillnad kommer vet jag inte och, för att vara helt ärlig, så har jag inget större intresse att forska vidare i ämnet. Låt oss bara konstatera att det kulturella skillnaderna är ibland är väldigt påtagliga.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.