Friday, November 2, 2007

The Dark Side of the Rainbow

Vet inte hur många av er som har hört talas om The Dark Side of the Rainbow alternativt, The Dark Side of Oz. För er som inte har det; det är fenomenet att Pink Floyds album The Dark Side of the Moon på många ställen synkar perfekt med filmklassikern The Wizard of Oz. Jag visste om det, men hade inte sett det själv fram till igår, då jag tillsammans med Kevin, Nath och Naths polare Bubba hade min första Dark Side of the Rainbow-upplevelse, eller rättare sagt, uppenbarelse. Ibland är tajmingen nästan kuslig, till exempel när kassapparaterna tickar igång i Money precis när Oz blir alldeles färglatt eller när det sjungs "black" när häxan i sin svarta dräkt uppenbarar sig och "blue" när kameran går tillbaka till Dorothys blåa klänning.

Pink Floyd har alltid förnekat att det gjordes med flit, och jag har alltid trott dem i tron att likheterna var en överdrift. Fast det var fram till jag The Dark Side of the Rainbow med egna ögon. Nu vet jag inte längre vad jag tror, det är för perfekt på för många ställen för att vara total slump.

För hemmabruk; starta The The Wizard of Oz ljudlös, starta The Dark Side of the Moon direkt efter Columbia-lejonets tredje vrål (en del säger efter andra vrålet, andra säger efter första, men det vanligaste är det tredje) och sedan låt dig hänföras. Visserligen kan det vara svårt att få till perfekt tajming, så för er som inte lyckas postar jag en länk till den perfekt synkade versionen från YouTube. Enda nackdelen är att den är uppdelad, men effekterna är fortfarande där. Mycket nöje!

http://www.youtube.com/results?search_query=Pink+Floyd-Dark+side+of+the+rainbow

2 comments:

Kim said...

Tjaaa, Skogga! Länge sen man hörde av dig på msn. Alltid kul att läsa bloggen, jag har dessutom länkat den via min;). Jag har fått en timanställning på Corren nu, i alla fall och fick åka och täcka serieavslutningen för ÅFF hemma mot Landskrona - stort, riktigt stort. =)

Hur som helst så snackade jag lite med Per Bergsten om att jag hade en kompis som var i Chicago och pluggade journalistik med ett galet idrottsintresse. Det var mest i förbifarten som det diskuterades så jag vet inte hur allvarligt man ska ta på det hela men han nämnde att det vore skitbra om de hade en utsänd som kunde följa Mange J lite mer intimt än vad vi gör ifrån Sverige... Tänk om... :P ;) Jag ska kolla upp det och se om det kan bli nåt - om du är sugen?

Take Care

/ Lönn

Goose said...

Tja Kim,

Skickade ett mejl till där jag svarade på din kommentar, men eftersom du itne har svarat så skrivar jag här också.

Skoj dte där med Corren och klart som fan jag är sugen att följa Mange Johansson, speciellt nu på söndag när Blackhawks tar emot Red Wings på hemmaplan.

Håller på och knåpar på ett mejl till Bergsten just nu, men om du kan snacka mer med honom vore det super.

Ha det bra du med, vi ses och hörs.