Thursday, November 29, 2007

Att göra eller icke göra väl

Välgörenhet är populärt på campus just nu. Tydligen är denna veckan den internationella AIDS-veckan och vi studenter uppmuntras av någon organisation att köpa röda clownnäsor för en amerikansk daler, och på så sätt visa vårt stöd för AIDS-offren. Imorgon är dagen det är tänkt att alla ska gå omkring och se ut som Rudolf hela dagen för att visa sympati. Det återstår och se att hur det fungerar, men det verkar som hela idén kommer att baktända, på grund av att collegestudenter inte gillar att gå omkring och se ut som Rudolf. Jag och många av mina kompisar har avstått att köpa bara för att idén är så urbota dum, trots att den är för en bra sak. Sälj ett armband, en blomma, en pin eller vad som helst. Allt förutom en förbenad clownäsa. Givetvis kommer jag kommer skänka en dollar eller tio, men imorgon kommer folk tro att jag är ett svin som inte bryr sig om AIDS-offren eftersom jag inte har en röd näsa i ansiktet. För kan någon förklara för mig hur ett campus fullt med clowner på andra sidan Atlanten ska hjälpa ett AIDS-sjukt barn i Sydafrika att få bromsmedicin?

Jag gillar inte personer som öppet proklamerar hur mycket gott de gör i världen eller skryter om hur mycket pengar de skänker till den ena eller andra hjälporganisationen. För många människor skänker pengar för sin egen skull, för att själva må bra och framstå som en bättre människa i andras ögon. All välgörenhet borde ske anonymt, egenvärdet i att hjälpa andra borde vara mer än tillräckligt. Visserligen är det självklart bättre att folk skänker öppet än inte alls, men min poäng är att det inte borde behövas idiotiska jippon där man köper idiotiska grejer som clownnäsor för att folk att avvara en krona eller två. Varför måste man köpa skräp, räcker det inte med att bara ge?

På tal om välgörenhet; vi i fotbollslaget har samlat in pengar, 20 dollar var, för att köpa julklappar till hemlösa barn i Chicago. Jag tycker det är en jättebra och beundransvärd idé som jag mer än gärna stödjer. Fast jag hoppas innerligt att folk i laget inte gör det av genuin vilja att hjälpa, och inte för att få North Parks fotbollslag att framstå i bättre dager.

För övrigt: just nu skriver jag ett arbete om moderna myter, så kallade urban legends, och snubblade över en alldeles underbar sid, www.snopes.com. Skaparen heter Barbara Mikkelson och hon har ägnat över ett decennium åt att samla tusentals myter från den moderna världen. jag rekommenderar alla att kolla in den, jag har redan spenderat många vakna timmar där.

Det var allt för den här gången. Fortsätt skina alla galna diamanter...

1 comment:

Anonymous said...

Instämmer i reflektionen kring välgörenhet. Själv går jag omkring med ett par rosa band i fickan och inte på kragen. Bröstcancerfondsinsamlingen.