Saturday, September 8, 2007

Riddare och Flyganda Hollandare i Storfors

I helgen akte laget till Grand Rapids, Michigan, for att spela tva matcher, den forsta mot Calvin College Knights och den andra mot Hope College Flying Dutchmen. Forhallandena var perfekta; jamn och tjock grasplan, mulet och duggregn, mycket folk pa laktaren, bra kansla i kroppen och spelsugen som en spelmissbrukare.....och sa blev det BANKEN.

Inte mycket att gnalla over dock, jag har underpresterat samtidigt som den andra keepern har varit riktigt bra. Det enda jag kan gora ar att ta fram den svenska mentaliteten; tugga taggtrad och slita livet ur mig pa traningarna. Jag vet att jag ar battre an den andra samtidigt som jag ar fullt medveten om att jag inte pa langa vagar har visat det an. Fast som sagt, det ar dags att spanna det svenska stalet och visa jankarna hur ett mal ska vaktas. Jag gjorde iallafall mitt jobb pa banken igar och idag, man kunde steka agg pa min plats efterat.


Observationer:

1. Det ar ett jakla drag pa matcherna, studenter och lokalbefolkningen sluter verkligen upp kring sina universitet. Calvins och Hopes supportrar var riktigt hogljudda, fast ramsorna var inte direkt innovativa. De var mest 'Let's go, Calvin' eller "Dutchmen, dutchmen, dutchmen, dutchmen,, dutchmen". Daremot var de riktigt pigga pa att hana vara spelare. T.J pa mitten fick blev vid varje bollkontakt pamind om sin hastsvans och forwarden Jordan fick veta att hans skor verkligen var gula.

2. Skillnader mellan matcher i Sverige och USA:
- Hemmalaget star inte for uppvarmningsbollar utan det maste man ta med sig sjalv.
- Daremot ger de en fet vattentank och pappersmuggar att dricka ur. Atervinningstanket
ar inte utbrett i USA.
- Nationalsangen spelas innan matchen, oavsett niva. Jag sjong den svenska.
- Byterna ar obegransade, daremot far inte en spelare som blibit utbytt i forsta halvlek
komma in igen innan paus. I andra halvlek far man bytas in och ut hur mycket som helst.

3. Braveheart alltid lika bra. Oavsett om du ser den pa en sketen liten buss-tv eller i en biograf ger FREEEEDOOOM!! lika skona rysningar langst ryggraden.

'In a cold Chicago morning a poor little baby child is born in the gettho'.

No comments: