Thursday, September 13, 2007

Att överleva

Som student i USA, eller i varje land förresten, så är man inte rik. Till skillnad från Sverige så måste du betala för din utbildning här vilket i huvudsak sker på följande sätt; föräldrarna, stipendium, studielån eller en kombination av de tre. För amerikaner är det naturliga steget att gå direkt till college efter high school, om man har råd vill säga eftersom en collegeutbildning kostar på en höft mellan 15 000 och 40 000 per år. De som inte har råd är i princip dömda att stå och flippa burgare resten av livet. För dem som inte är snuskigt rika eller snuskigt bra i skolan eller på en sport, finansieras collegeutbildningen oftast av föräldrarna som har sparat pengar i en collegefond från det att barnet föds.

Jag har tagit ett studielån som täcker utbildning och boende på campus men inte mycket mer, så man måste ta till knep för att överleva på så lite pengar som möjligt. Man är inte rik som student och i ärlighetens namn tar det beryktade studentlivet tar upp en stor del av budgeten, så varje sätt att spara på utgifter för livsnödvändigheter är guld värda. Jag har en måltidsplan i skolans cafeteria med tio måltider per vecka så jag äter lunch och middag där fem dagar i veckan. Frukost äter jag på rummet och därför åker jag iväg till Jewel Osco (typ Willys) och storhandlar. Troligtvis har jag sparat mer pengar på att ta femton måltider per vecka, men det är försent att ändra nu.
Som tur är så är det ganska billigt att äta ute i USA jämfört med Sverige, speciellt nu när dollarn är så låg. Trots det gäller det att hitta smultronställerna där man får mycket mat för lite pengar. Till exemel finns det ett mexikanskt hak precis över gatan från mitt dorm där du får en burrito och ris för under fem dollar, eller ett 24-timmars frukostställe några kvarter bort där du får tre pannkakor, tre korvar, tre ägg och tre baconskivor för 4.25. Ska man åka någonstans så gäller det att entiuasmera någon med bil så slipper man betala för kollektivtrafik. Fast hur billigt du än hittar mat eller transport så är det inte billigare än gratis. Det bästa sättet att spara pengar är att stjäla allt du kommer över.

Ta det lugnt, farsan, sätt inte kaffet i halsen. Det är inte så att jag begår brott, jag tar bara sånt som inte kommer saknas. Som handdukar och kuddar från hotellrum och tallrikar, skedar, knivar, glas och bagels och bröd från skolans cafeteria. När vi åker på bortamatcher finns det alltid en massa bananer, chips, drickor och energikakor till oss spelare och då gäller att plocka på sig så mycket som möjligt utan att det märks. Är man riktigt duktig så har man frukost för två dagar framöver.


Dagens observation:
Alla priser är exklusive moms, så en vara där det står 5 dollar på prislappen kostar ungefär 5.50. Det är fruktansvärt irriterande...

1 comment:

Anonymous said...

Du kanske borde tänka över ett extrajobb??!!hehe