Thursday, September 20, 2007

Saknaden

Nu har jag varit utanför Sveriges gränser i en hel månad, min längsta utlandsvistelse någonsin. Här följer en lista, utan inbördes rangordning, över vad jag saknar hemifrån.





  • Mamma

  • Pappa

  • Ellen

  • Fanny

  • Alla andra släktingar

  • Alla vänner. Ingen nämnd, ingen glömd. Trots att man skaffar nya så är de gamla inte utbytbara

  • Att kunna zappa mellan fyra Champions League-matcher varannan vecka

  • Hjulsbro IK

  • Lambohov

  • Gräsfläckar på träningskläderna och doften av nyklippt gräs. Här tränar vi alltid på konstgräs och jag föraktar det smått. Jag vill hitta grässtrån i mina kalsonger, inte små, svarta gummikulor. Död åt konstgräset!

  • Speltid

  • Omklädningsrumskulturen

  • Bastun efter sena och kalla höstträningar

  • God öl

  • Att kunna gå (men ändå inte göra det p g a av lathet) på hockeymatcher varje vecka

  • 55:an. Här är det 21 som gäller för att komma in i barer

  • En adapter så att jag kan plugga in svenska elprylar i amerikanska uttag. Jag har en extern hårddisk fullproppad med musik som jag inte kommer åt, samt en eltandborste jag inte kan använda eftersom den laddade ur första dagen

  • 100 MBit/sekund-bredband. Här går det låååångsamt. Laddade ner Simpsons-filmen på en vecka ungefär
  • Kebabpizza
  • Köra bil
  • Sportnytt
  • Sportspegeln på söndagar
  • La Liga på helgerna
  • Vettiga mått för längd, vikt och temperatur istället för gallons(3.75 liter eller nåt sånt) feet, inches, pounds och Fahrenheit-skalan där vatten fryser vid 32 grader. Det finns ingen logik över huvud taget!

Till sist: biljetten hem över jul är bokad. Landar vid 11.00-tiden den 17 december på Bromma flygplats. Jag säger till god tid i förväg så att ni hinner boka orkester, blommor och catering för min välkomstkommite.

Till allra sist; dagens observation:

Hissåkande i USA är lite speciellt. Normen är att inte prata, stå med ryggen inåt, titta rakt fram alternativt fästa blicken på våningsräknaren över dörren.





5 comments:

Anonymous said...

gurra gurra, trodde aldrig du skulle erkänna att du saknade mig. saknar dig med..men är grymt avundsjuk på att du får vara ute i vida världen och jag som längst åker med pendeln till norrköping varje dag.. men men...ska på en weekend till köpenham med brudarna kan erkännas.. nu ska jag på fest.. kram

Anonymous said...

oj då..vart visst anynom.. va fanny om du inte förstod..

Anonymous said...

Tjenare Skogens, Hoppas att du har det grymt bra :), Du får se till att komma hem snart, så vi får ta en krogrunda ;).. Barca går riktigt bra nu, Messi är ju Barcas kung just nu.. Ta hand om dig så ses vi snart! /// Anton Backman

Anonymous said...

alltså först nu när jag läst några inlägg här så inser jag att du verkligen är i chicago och inte i linkan. jag saknar dig och hoppas verkligen på dig i hälsingland kring nyår! puss / amanda

Anonymous said...

17 december är inprickat i almanackan och jag har börjat förbereda välkomsttalet till den hemvändande sonen. Saknar dej mä!