Sunday, September 9, 2007

Engelska tankar

Nu har det hant, jag tanker pa engelska. Dessutom pratar jag for mig sjalv pa engelska nar ingen ar i narheten och jag kommer pa mig sjalv att jag borjar prata engelska med svenskarna i laget trots att ingen som inte forstar oss ar i narheten. Hoppas att jag inte pratar som Dolph Lundgren nar jag kommer hem.

SVerige- Danmark 0-0 ar ett underbart resultat aven fast jag tycker de borde vunnit efter att ha sett hojdpunkterna. Speciellt skont var det att kolla aftonbladet.se i eftersom att jag fatt felaktig information pa bussen hem fran Grand Rapids att danskjavlarna hade bonkat Sverige med 3-1. Jag behover val knappast saga hur avundsjuk jag ar pa Holeby Sr, Jr och de andra som var och sag matchen. Om ni laser detta far ni garna skicka ett mejl och beratta hur det var. Om inte sa hor jag av mig inom de narmaste dagarna.

Zlatan var tydligen fantastisk vilket kanns bra infor framtiden. Jag vill sa garna aka till EM nasta ar, men vet inte hur jag ska fa rad eftersom studiemedlen racker inte langt. Visserligen slutar terminen den 10 maj och VM borjar inte forran 7 juni sa jag har lite tid att jobba. Fixar jag ett jobb med en VD-lon sa kanske det kan ga.


Observationer: Tema amerikansk TV.

1. Reklam. Hela, hela. hela tiden. Amerikansk TV ar reklam som ibland avbryts av program. Alla som har kollat pa Conan O'BRien eller Letterman hemma i SVerige vet att de stup i kvarten sager "We be right back!". Varje gang de sager det foljer MINST ett tre minuter langt reklamavbrott. Oftast irriterande, men ibland ar det ganska kul att se amerikanska reklamfilmer. De kan vara ganska underfundiga och smarta, men oftast ar de bara sliskiga och korkade. Exempel: En advokat som spanner blicken kameran och dyrt och heligt lovar alla trafikolycksoffer att just han kan kranga ut sa mycket pengar ur forsakringsbolaget som de fortjanar. Cyniskt ar bara fornamnet.

2. Talkshows finns i massor. Forutom de i Sverige redan kanda Conan O'Brien, David LEtterman, Jay LEno, Oprah WInfrey (som for ovrigt har kopt de tva oversta vaningarna av en skyskrapa precis vid stranden i downtown Chicago) Ellen DeGeneres, Tyra Banks, Jerry Springer och Rachel Ray sa finns finns det Springer-kopian Maury och The Carson Daily-show, samt minst fem till som jag inte kommer ihag namnet pa.

3. Morgon-tv ar lika med domstols-tv. Program dar fejkade domstolar med namn som loser vardagstvister mellan vanliga manniskor, helst familjemedlemmar. Den lokala kanalen 'The U' borjar med ''Judge MAria Lopez'', darefter foljer ''The Public Court'' och sen ett till likadant program med en gammal morkhyad domare som jag inte kommer ihag namnet pa. Likadant ar de pa de andra kanalerna.

Graden av cynism i ar hog dessa program. Till exempel: familjemedlemmar som stammer varanda over smaskulder och interna dispyter. Ett fall som var sarskilt bisarrt handlade om en farbror som backat over sin brorson med sin pickup under en familjefest. Brorsonen sa att morbrodern forsokte morda honom. Morbrodern menade att hans usling till brorson var for full och darfor hade dackat bakom hans bil sa att han omojligt kunde se honom nar han backade. Jag vet inte hur domen foll eftersom jag var tvungen att ga pa lektion.

4. Nyheterna, sarskilt Fox-news, rapporterar bara daliga nyheter. Om inte ar olyckor och gangmord sa handar det om nerskarningar i kollektivtrafiken. Den som ler efter att ha sett en nyhetsandning i USA borde lobotomeras.

Ja det var allt for denna gangen. Idag var jag och sag Brasilien piska USA med 4-2 pa Soldier Field. Postar en rapport om det imorgon eftersom nu maste jag ta ut tvatten.

Over and out...

No comments: