Saturday, October 4, 2008

Sarah Palin och dollarkurser

När John McCain valde Alaska-guvernören Sarah Palin till sin vicepresidentkandidat skjöt han sig själv i både fötter och knäskålar. Hon är visserligen snygg att titta på, men under fasaden verkar det inte finnas mycket. Hennes rent usla media och debatt-färdigheter har tvingat McCain-kampanjen att sätta munkavle på henne och skicka henne till debattläger.

I veckan ställde hon dock upp i en uppmärksamamd intervju med CBS-reportern Katie Couric. Bland andra fatala misslyckaden missade hon två gånger att ge specifika exempel där McCain under sin tid i senaten har jobbat för striktare marknadsöversikt från regeringshåll. Tredje gången reporten ställer samma fråga ger hon upp och säger:
"Well, I'll try to find you some and I'll bring them to ya!"

http://www.youtube.com/watch?v=cP12aNzocSc

Till saken hör att Couric inte alls var speciellt hård mot henne, frågorna var väldigt enkla.
Palin försökte också förklara varför Alaskas närhet till Ryssland och Kanada ger henne utrikespolitiska meriter. Bland annat hävdade hon att när ryssarna kommer in över amerikanskt luftrum flyger de över Alaska och att Alaska är utkikspunkten mot den stora makten i öst. Hon har tydligen inte insett att Ryssland är i princip öde i fem tidszoner öster om Moskva, att Putin tar flyget över Atlanten när han vill till USA och närmaste ryska stad är Vladivostok, en gammal rostig ubåtsbas. Kolla själva, det är tragikomiskt:

http://www.youtube.com/watch?v=nokTjEdaUGg&feature=related


I fredags var det en stor debatt mellan Palin och demokraternas vicepresidentkandidat Joe Biden. Jag såg den inte själv, men enligt rapporterna blev Palin rökt.

McCain valde Palin endast för att attrahera den kvinnliga valkretsen och ge hans kampanj sken av ungdom. Han hade han pratat med henne två gånger innan han valde henne; en gång personligen och en gång på telefon. Jag kan tänkte mig hur telefonsamtalet lät:
"Hej Sara, det är John McCain här. Kommer du ihåg mig från festen i lördags? Ja jävlar, det var ett jävla drag. Och hur mår barnen? Hur går bilen? Hur är vädret där uppe i Alaska? Jag har hört att midnattssolen är något alldeles extra! Hur ser läget ut i Ryssland, rör dem på sig?
Jaha, där ser man. Jomen ha det så bra då, Hej......ja just det förresten, jag glömde nästan; skulle du vilja bli vicepresident? Jaså, det skulle du vilja, nämen det var ju strålande...jävla trevligt. Ja, men då syns vi på konventet. Ha det bra! Hej då!"

Det fanns så många bättre kvinnor McCain kunde valt, till exempel den framstående Texas-senatorn Kay Bailey Hutchinson. Hon är visserligen äldre och inte lika vacker, men hon är duktig, erfaren och behöver inte tre försök att svara på enkla frågor. Istället står vi nu inför den skrämmande möjligheten att en person som tror att dinosaurier och människor levde samtidigt kan bli vicepresident i att av världens mäktigaste länder. Huvaligen!

--------------------------------

Trots de kärva ekonomiska tiderna har dollar inte rasat mot kronan (som jag i ärlighetens namn hoppades på). Kursen har legat stadigt runt 6.50, men efter att räddningspaketet på 700 miljarder dollar röstades igenom i fredags skjöt dollarn i höjden och ligger nu på 7.02 kronor. Det är den högsta noteringen sen jag kom hit för ett år sedan. Ligger den kvar där kommer jag visserligen fortfarande ha råd att betala utbildning och lägenhet, men det verkar som jag kommer få leva på råris och havregryn i vår.

Från Ert förnuft i idiotin,

Gustav

1 comment:

Anonymous said...

vad jag letade efter, tack