Friday, September 19, 2008

Iowa reloaded

Imorgon bär det av till DeBuke, Iowa, för match mot Loras College, en skola mest känd för att ha fostrat NFL-kommentatorn Greg Gumble. Om ni kommer ihåg så åkte vi dit i vintras för att spela en inomhusturnering. Mitt starkaste minne från den resan är, förutom att vi vann, att jag för första gången verkligen trodde att jag skulle dö.

Det var kolsvart, snöigt, kuperad terräng, isigt väglag och dålig sikt. Vi satt packade som sillar i en gammal Honda med risig motor med en biltjuv bakom ratten. Vi låg och tryckte bakom en lastbil på en oupplyst väg och vår chaufför, Kevin Gathje, tyckte att det bästa stället att köra om på var i en sådär lagom brant uppförsbacke. När han gick ut i omkörningsfil trodde vi först att han skämtade, men när vi insåg att han var gravallvarlig började vi alla skrika hur jävla dum i huvet han är. Man såg knappt fram till backkrönet 100 meter framför oss, den gamla Hondan accelererade sämre än morsans Peugeot (jag älskar den bilen, men någon Köeningsegg är den inte) och den gnetade sig sakta, men inte så säkert, förbi lastbilen bredvid oss. Det som kändes som en en timme tog säkert bara någon minut en tanke väldigt klart: "Iowa - varför ska jag dö i Iowa av alla jävla ställen?"

Som ni kanske har listat ut så mötte vi inte någon SUV eller lastbil, annars hade jag, för att använda en hederlig klyscha, inte suttit här idag. När vi var tillbaka i säkerhet i rätt fil på den isiga, snöiga vägen fick Kevin sina fiskar klyschigt varma, och det var inte långt ifrån att vi tvingade honom att stanna bilen och degraderade honom till bakluckan.

Som sagt, imorgon bär det av igen, denna gången i en obekväm buss. Loras är tydligen ett av de allra bästa lagen i landet så det är risk att vi åker på en fotbollslektion. Personligen är jag ju inte heller sådär helpeppad på att åka fyra timmar enkel resa för att nöta bänk och därmed få hela min lördag förstörd. Vår match är inte förrän 19, men vi åker redan klockan 11 eftersom vi reser tillsammans med tjejlaget som ska möta deras damer klockan 17. Därför kommer vi inte komma hem förrän tidigast ett på natten. Dessutom är det alkoholförbud 48 timmar innan match så det sabbar min fredagkväll också. Ikväll har nämligen The Norwegians fest, men den kan man ju inte ha roligt på. Vojne, vojne...

Er inte alls så bittra vän,

Gustav

2 comments:

Anonymous said...

Hur gick matchen? Inte helt fel med en vit helg ibland, njurarna behöver ju också vila. Själv har jag gjort en "bodyagetest" (resultatet får du vid nästa telefonsamtal) och om tre månader får vi ser hur mycket yngre jag blivit.

Anonymous said...

Nej, det är väl inte det, synd bara att den inte blev vit. Vi kom hem klockan 1, och till skillnad från Sverige har bärsbutiken öppet längre än till klockan 16 på lördagar. Dessutom är det levern som tar stryk, inte njurarna.