Wednesday, February 13, 2008

I am aint much for money, cause money can´t buy me love

Exceptionellt uttryckt i Beatles Can´t Buy Me Love, kärlek kan inte köpas för pengar, även då existensen av Alla Hjärtans Dag, eller St. Valentine´s Day som det heter i kapitalismens Kanaan, får mig att tvivla. Det är en dag vi, och då menar jag nästan uteslutande oss av manligt kön, förväntas köpa rosor, choklad, middagar, underkläder och allra helst en diamant större en Carolas läskighetsfaktor till våra kvinnliga motsvarigheter. Köphetsen kan bränna stora hål i sin plånbok och sitt självförtroende om ens flickvän har en väninna vars pojkvän hetsar mer än en själv. Fast om man tänker efter; vem är det som egentligen förväntar att vi ska kasta bort våra dålars och riksdaler på rosa teddybjörnar och hjärtformad choklad på Alla Hjärtans Dag? Säljarna gör det definitivt, men är det vi stackars män själva eller kvinnorna i våra liv som ställer störst krav på oss?

Fast vem är jag att spekulera i frågan? Alla mina förhållanden har varit flyktiga och jag har aldrig haft en flickvän över Alla Hjärtans Dag, men jag har ögon att se med. Speciellt på den här kontinenten är det ett jävla ståhej inför morgondagen, den 14 februari. Presenter ska köpas, middagar ska ordnas och kombinationen kvällslektion och flickvän är katastrofal, och de som inte har en partner förväntas uppvakta den där speciella personen hjärtat bultar lite extra för. Hela spektaklet är pådrivet av TV-reklamer.

Förutom Alla Hjärtans Dag är den 14 februari den Stora Besvikelsens Dag för oss stackars singlar. En dag då man tycker synd om sig själv för att att man inte fick en hemlig beundrarros detta år heller, en dag då man sätter på Mauro Scoccos Till De Ensamma och tröstäter sig till sömns. Som svar och sorgebearbetning har några av oss solo-lirare i North Park-bekantskapskretsen anordnat "Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club" hemma hos Nathan och Dan imorgon. Lyckliga människor är icke välkomna...

Nu är det inte så att jag motsätter mig givandet av presenter och visande av uppskattning till den man tycker om, inte alls. Det jag vill är att folk ska förstå att Alla Hjärtans Dag, som ursprungligen vars syfte var att minnas St. Valentins goda gärningar, har förvandlats till en dag där bolag ska profitera på essensen av mänsklighet; kärlek. Det har blivit dess nya, och enda, syfte.

4 comments:

Anonymous said...

Om du vill bli lite lyckligare så kan jag berätta att jag och nicke inte gjorde något på alla hjärtans dag. bojkottar denna påtvingade högtid. det mest kärleksfulla jag gjorde va att följa med karln när han tatuerade sig. han gjorde en skitnygg pinuppa på armen. blev med sugen. kram Fanny

Anonymous said...

Hej Gurr! En annan variant att fira kärleksbudskapet var när den gamle gangsterlegenden Al Capone gjorde upp med sin ärkerival "Bugsy" Moran i den s.k. Chicagomassakern på st.Valentin day för exakt 80 år sedan.Som av en händelse råkade Alfonso himself befinna sej i Florida men det sägs att han gav ordern till sina hejdukar med orden:Do it on st.Valentins day and let it be a big red heart!Bugsy själv kom undan då han satt på ett cafe när en tidningspojke kom inrusande och skrek att hela Morans gäng hade massakrerats av Caponeligan.Om du vet något mera om händelsen så blogga.Jag kan ha fel i någon detalj eftersom jag bara tagit storyn ur huvudet.Hälsar Olle med familj.

Anonymous said...

Imponerande Olle!
Det hade jag ingen aaaning om. Men tänk vad man lär sig "när man är på IT". I Norrköping passerade dagen obemärkt. Gelégodiset och chokladhjärtana på ICA Smedby verkar inte ha haft någon strykande åtgång, utan reas nu för fullt. ..och stora delar av svenska folket gläds åt att Carola & C får kvala in till finalen i melodifestivalen, via andra chansen i Kiruna./ kram anna

Elin Skogens said...

Hahaha måste bara sälla mig till detta sköna gäng! Är stolt över kunskapsbanken La Familia... hjärta och smärta är som bekant inte så långt i från varandra... Lägesrapport från Umeå: Även här bojkottades dagen som ett kommersiellt jippo och en arm fälla för alla som inte har vett nog att visa kärlek och uppskattning så där lite till vardags och till mans.

Kul med A-blarran också, ta över den vetja och gör en total make over!

Många kramar från storkus e.