Tuesday, March 25, 2008

Heil Johny Lin!

Kriget är över, betygsnazin Johny Lin vann. Jag har kommit till ett slutgiltigt beslut att hoppa av kursen Nort Park Dialogue: Ethics & Environment av följande anledningar, resultatet av en sömnlös natt.

1. Jag valde inte den kursen utan min studievägledare skrev in mig utan att informera om att det fann andra ämnen att välja bland, t ex Just War eller Marriage & Sexuality, som jag är mycket mer intresserad av. Det hjälpte ju inte direkt min studiemotivation.

2. Även fast jag jobbade hårdast med den här kursen var det den jag hade sämst betyg i. Jag ser inte poängen i att slita hund för att höja ett C eller D, och därmed neglegera mina andra kurser som jag är på väg att få A i alla tre. Jag är ju trots allt likt alla människor en egoistisk rationell varelse.Missförstå mig inte, jag har inget emot hård skolarbete, men det förutsätter att det handlar om en kurs jag själv valt, alternativt är obligatorisk för min major.

3. Efter att ha pratat med folk i andra Dialogue-sektioner har jag kommit fram till att vi gör minst dubbelt så mycket arbete i min sektion än i andra.

4. Professor Johny Lin är en jättetrevlig kille, men som sagt också en betygsnazist. Och alla vet hur rättvisa nazister är.

5. Droppande av denna kurs kommer inte ha för stora konsekvenser för framtiden eftersom jag fortfarande kan ta examen inom tre år.


Dagens observation: Senaste avsnittet av South Park är otroligt bra. Det handlar om den nuvarande häxjakten på Britney Spears vilken kritiseras hårt. I avsnittet avbryts en debatt mellan Obama och Clinton av ett Britney Watch!-inslang som berättat att Brittan har setts kissa utomhus i närheten av South Park. Detta leder till hysteri i den lilla staden, vilket leder till att Britney försöker begå självmord genom att blåsa bort hjärnan med en hagelbrakare. Dock överlever hon och hennes nya utseende lanseras som no-upper-head-looken. Vid första anblicken kan man tro att Trey Parker och Matt Stone driver med Britneys person, men det är som sagt hysterin kring henne som nu är målet; hur vi likt blodtörstiga hyenor älskar att gotta oss i en bruten människas tragedi.
Jag har tycker att South Park på senare år har tappat lite av sitt sting, men det senaste avsnittet är en fullständigt briljant satir som träffar likt ett samhällskritisk hagelgevärsskott i pannan. Se det!

2 comments:

Anonymous said...

Tråkigt att höra Gustav, men jag litar på att du vet vad du gör. Förmodligen har du noga övervägt och bedömt läget. Satsa på A i de andra kurserna. Kallt, snöigt och soligt här hemma. Våren dröjer. Sköt om dej, ät ordentligt osv, osv. / Mama

Anonymous said...

Låter bra Gurra. Tror med att du har koll på läget. Marriage kursen lät rolig.. haha ha det bäst.kram Fanny