Friday, January 18, 2008

Vecka 1

Dags att summera min första skolvecka, men jag tänker inte bemöda er med att läsa om vardagliga tråkigheter. Som med så mycket annat som ska summeras brukar listformen vara den mest lättillgängliga för pöbeln, även om dessa listor brukar vara ganska intetsägande. Fast efter att ha skrivit två uppsatser den här veckan är jag lite mätt på långa, uttdragna resonemang, så ni får hålla till godo med en klassisk lista.

Veckans....

Krångel: Mitt bankkort. Tydligen tycker inte JP Morgan Chase Bank att kunder med deras speciella collegekonto ska kunna betala sina köttiga collegeräkningar. Det går nämligen inte att göra stora betalningar, säg på 9685 dollar, eftersom kortet är belagt med en spärr när summorna går uppåt. Denna funktion resulterade i att mitt kort spärrades lagom till att jag skulle betala alla mina skolböcker och därefter var jag tvungen att ringa till deras växel för att öppna kortet igen. Ett samtal som snodde otaliga samtalsminuter från min mobil.

Sorg: Försvinnandet av min kära Diesel-mössa någonstans mellan säkerhetskontrollerna och tullen på O´Hare International Airport. Jag skulle vilja säga att den blev stulen, men pinsamt och sorgligt nog är att jag helt sonika tappade den närmare sanningen. Hoppas den går till någon hemlös, men mer troligt är att den hamnar i händerna på någon nitisk säkerhetsvakt.



Dilemma: Köpa eller inte köpa en PlayStation 3? Problemet ligger i att jag inte fick riktigt så mycket dollar jag hade hoppats på. Under de två dagar det tog att överföra pengarna hoppade dollarn upp med 20 öre och helt plötsligt hade jag 400 dollar mindre än beräknat. Vilket olyckligt sammanträffande att en PlayStation 3 går för just 400 dollar. Köper jag en kommer jag i och för sig fortfarande ha pengar kvar så det räcker, men för 400 extra kan man ha mycket kul. Det räcker väl i alla fall en bit till New York eller Toronto. Jag ber att få återkomma med ett beslut nästa vecka.

Nykomlingar: Varje vårtermin på North Park är speciell. Det är nämligen då en hel busslast med svenska utbytesstudenter från Jönköping kommer hit och livar upp stämningen. Det innebär ungefär 15 nya ansikten och namn att glömma bort två sekunder efter att man har blivit presenterade för varandra.



Låt: The Boys Are Back In Town av Thin Lizzy, alternativt den där liveversionen av Chris Reas I Can Hear Your Heartbeat jag tipsade om i förra inlägget. Den första för att den så bra beskriver stämningen på campus just nu, den senare för att den helt enkelt är så sinnessjukt jävla bra.

Längsta lektion: Intro to Bible på torsdagkvällar. En obligatorisk kurs som undervisas i ett tre timmar och tjugo minuter långt pass en gång i veckan.

Intressantaste kurs: Intro to Media Studies, som handlar om att bli media literate, dvs lära sig att kritiskt granska medierna och vara medveten om vilka budskap som verkligen förmedlas. I princip att lära sig att ta kontroll över sin mediakonsumtion. Vi har aldrig haft tillgång till lika mycket information som nu och därför är kursen mer relevant än någonsin tidigare.

Intressantaset nya faktakunskaper: Första lektionen i Intro to Media bjöd på några hårresande fakta; visste ni att det varje år publiceras 968 735 boktitlar per år? Att hälften av alla forskare som någonsin funnit är i livet nu? Att år 2002 producerades 5 exabyte ny information? En gigabyte är 1 miljard bytes, en terrabyte är 1000 gigabyte, en petabyte är 1000 terrabyte och 1000 terrabytes är en exabyte. Tänk er fem sådana!

Hetaste lunchdiskussion: Varför jag inte tycker modellera i Victoria Secret´s Fashion Show är de vackraste kvinnorna på jorden. Några av mina amerikanska vänner tycker att showen är den bästa timmen på hela året, medan jag inte ser någon anledning att dregla över size zero-modeller som jag ändå inte har en chans att få. Många gånger var jag tvungen att förklara att jag inte är homosexuell, bara att jag inte tycker att vandrande, hypersminkade och datorretuscherade pinnar är vackra. De hade svårt att förstå det argumentet.



Viktigaste inredningsdetalj: Storspelarnas storspelare Henrik Larssons tröja från det bästa klubblag världen någonsin har skådat; FC Barcelona anno 2005-2006. Nu känns mitt lilla skyffe verkligen som ett riktigt hem.






Sådärja, då var veckan summerad. Tyvärr kan ni inte räkna med en sådan här lista varje vecka, det tar för mycket tid. Istället ska jag fortsätta som förra terminen med regelbundet lägesrapport och observationer jag anser intressanta nog att publiceras.

Nu väntar en tredagars-helg eftersom på måndag är vi lediga eftersom det är Martin Luther King Jr-Day. Tack för det! Nu ska jag slänga mig in i duschen, sedan åka iväg och införskaffa en ny mössa, och därefter blir det med största säkerhet galej. Så till nästa gång; skål och in i dimman!

2 comments:

Anonymous said...

skit är playstation! det finns mer värda saker att göra /ellen

Anonymous said...

Vill du har ett moderligt råd så håller jag fullständigt med Ellen.