Thursday, December 6, 2007

Kyliga dagar

Det är börjar bli riktigt kallt utomhus just nu, skulle gissa att det ligger på tio minusgrader regelbundet, vilket jag blev smärtsamt medveten om när jag idag tog mig downtown för att inhandla julklappar. Fast de som har bott här ett tag säger att jag inte har sett något än; januari är den värsta månaden och då kan det, med vindfaktorn, bli sibirisk kyla med temperaturer så låga som -40 grader Celsius. Enligt Nath är det då inte ens värt att gå till cafeterian och äta.



Som om det inte vore nog med att man fryser ända in i själen när man går ut, det är också kallt så in i satan i mitt rum just nu. På något sätt lyckades Steve mixtra med elementet och eftersom skruvgrejen är borta så kan vi inte skruva upp det igen. Det är inte vad man vill komma hem till efter en heldag på stan i The Windy City. Trots det känns det skönt att ha julshoppingen avklarad så att man kan fokusera på final exams nästa vecka.

Kom tillbaka till rummet lagom till att se stadens football-lag Chicago Bears förlora ikväll igen, denna gång mot Washington Redskins. Ni som läser notiserna i Sportbladet att Redskins-spelaren Sean Taylor avled förra veckan efter att ha blivit skjuten i sitt hem. The Bears kräftgång i NFL är en gåta. De spelade i Super Bowl förra säsongen, men i år har de med dagens match inräknad förlorat åtta och bara vunnit fem och kommer därför med största säkerhet missa slutspelet. Detta trots att de har i stort sett samma lag som förra året. Måste medge att jag börjar intressera mig för football och tycka att det är riktigt roligt titta på.

Ikväll och igår kväll var de första kvällarna på två veckor jag inte har behövt plugga till att biblioteket stänger vid midnatt. Riktigt skönt med en paus efter att ha skrivit två uppsatser på vardera tio och femton sidor. Tio-sidarn var för kursen Intro to comm och handlade om urban legends, den på femton handlade om tillit i relationer online för kursen Interpersonal communication.


Min lediga kväll igår spenderade jag i Carlson Gymnasium där North Parks basketlag spelade match mot Tri-State, och krossade dem planenligt. Trevligt att bara luta sig tillbaka och vara åskådare. Denna kväll spenderade jag, som sagt, med julshopping på Michigan Avenue.

Jag och Samantha, en riktigt trevlig tös från svenskbygden Minnesota. Dock är hon ganska trögstartad i tankeprocessen ibland.
Action-shot! De vita är NPU, de blåa således Tri-state.
Visserligen har även Nort Park cheerleaders, men de passar tyvärr inte in i cheerleader-stereotypen. Dessutom är de, milt sagt, riktigt usla.
Michigan Avenue vid Water Tower Place, med den karakteristiska John Hancock Building i bakgrunden.
Chicaos julgran framför Hancock. Den duger väl, men är långt ifrån Skogens-klass.


Den välkända entrén till Chicago Theater.

För övrigt har vi en kille, Logan, på andra våningen i vårt dorm som har en samling på några hundra brända filmer, både nya och gamla. Jag och Steve har fjäskat in oss hos honom så vi kan alltid låna en ny film varje kväll förutsatt att vi lämnar tillbaka den vi lånade innan. Det är alldeles förträffligt. På tal om det så ska jag precis starta Justin Timberlakes Alpha Dog och gå och lägga mig under täcket. Kan inte skriva mer eftersom mina fingrar börjar stelna av kylan i vårt rum.
God natt, och fortsätt skina ni galna diamanter.
Dagens observation: Varuhus i Sverige och USA är i stort sett likadana, förutom några mindre skillnader. Bakgrundsmusiken, nu i juletider olika lättsmälta versioner av klassika julsånger, är mer påtaglig, det spelas liknande musik i hissarna och butikerna förpestar luften genom att spreja ut stark parfym. I en del butiker är det så illa, till exempel Abercrombie & Fitch, att astmatiker omöjligen kan gå in.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Gustav!

Äntligen äntligen har jag lyckats masa mig hit, hit in till det stora nya i medievärden. Anekdoterna har haglat och tipsen duggat tätt i Skogenskretsarna under hela hösten. Väl värt! Väldigt roligt, trevligt och intressant att läsa. Grymt att få tjuvkika in i ditt liv genom goda ord och bild.

Ta till åkerbrasan och köp en fleecefilt att göra en poncho av, det är grymt.

Många brasa i spisen i salen-varma kramar
/elin